menu

Betoverende onderwaterwereld in Haagse Hofbad

Kleedhokjes voorzien van zelfklevend vinyl

Een 50-meter bad, een recreatiebad, horecavoorzieningen en vergaderzalen: het splinternieuwe Haagse Hofbad biedt voor jong en oud, privé en zakelijk zwemvertier, of je nu topsporter bent of gewoon een dagje komt ontspannen. Als je het gebouw binnenstapt, waan je je in een andere wereld. En wie zich omkleedt, belandt in een geheimzinnige onderwaterwereld, compleet met haaien en zeewier! 

Het Hofbad is in 2012 geopend en het ontwerp van architectenbureau VenhoevenCS architecture+urbanism oogstte in binnen- en buitenland veel bewondering. Het zwembad werd zelfs genomineerd voor Gebouw van het Jaar 2013. Architect Jos-Willem Van Oorschot licht het ontwerp toe: “We wilden een organisch gebouw. Daarvoor hebben we een ruggengraat gemaakt met ribben eraan. Dit geheel vormt de constructie van het pand.” Het ‘skelet’ is bekleed met rode baksteen, als contrast met het interieur: “Dat is namelijk helemaal wit, de rode bekleding vormt op die manier een afscheiding met de buitenwereld,” aldus Van Oorschot. 

Om de bezoekers te helpen hun weg te vinden in de witte wereld van het Hofbad, hebben de verschillende afdelingen van het zwembad ieder een eigen uitstraling meegekregen: “Zo is het peuterbad geïnspireerd op het Turkse Pamukkale, een bijzonder natuurfenomeen van kalkterrassen,” vertelt Van Oorschot. “We hebben de mozaïeken rondom het bad daarbij aangepast.”

Intensief gebruik
De kleedhokjes zijn voorzien van een heel eigen onderwaterwereld en springen er flink uit. Kees Kerver begeleidde vanuit Hermeta Projectbouw het project: “Wij hebben nagenoeg alle Haagse zwembaden voorzien van kleedcabines en lockers. Die samenwerking is de gemeente goed bevallen. Onze cabines zijn bijvoorbeeld goed bestand gebleken tegen intensief gebruik.” De ontwerpers van VenhoevenCS architecture+urbanism wilden de kleedcabines voorzien van een onderwaterwereld. Kerver: “Je kunt het decor laten inbakken, maar dat is een kostbaar proces. Folie is een voordeliger oplossing. Ik kende het van de carwrappings en ik dacht dat als het zich op auto’s goed zou houden, die in weer en wind én in de zon staan, het in een zwembad toch ook moest lukken.” 

De gemeente wilde uiteraard zeker weten dat folie zich goed zou houden in een zwembad: “Er is altijd de kans dat mensen gaan peuteren natuurlijk, maar je moet ook rekening houden met de omstandigheden in een zwembad: er zijn chloordampen, het is vochtig en de ruimtes worden met een hogedrukspuit schoongemaakt,” legt Kerver uit. Zijn opdrachtgever, manager van het Hofbad René den Hertog was aanvankelijk sceptisch: “Ik was bang dat het snel zou beschadigen. De kleedruimtes worden intensief gebruikt, er komen veel kinderen en ouders met kinderwagens, maar ik vroeg me ook af hoe we het moesten schoonhouden, of onze gebruikelijke schoonmaakmiddelen geen invloed zouden hebben op de print.”

Kees Kerver en René den Hertog besloten tot een proef. Kerver nam contact op met Blomsma en er werd een proefproject geplakt in het Haagse Zuiderbad. “Dat is heel goed gegaan,” aldus Kerver. “De folie heeft zich goed gehouden en het grappige was dat iedereen in de hokjes wilde, die waren voorzien van een print!” Ook Den Hertog was tevreden: “Het zag er ook na een jaar nog netjes uit en we konden het gewoon schoonmaken zoals we gewend waren.” 

Concentratie
Na de geslaagde proef in het Zuiderbad, kreeg Blomsma de opdracht de folie voor het Hofbad te leveren. Peter Trimbos begeleidde het project vanuit Blomsma. Er is ongeveer 200 m2 folie gemonteerd. Trimbos: “De omstandigheden in een zwembad stellen hoge eisen aan de folie en aan de montage. We hebben in overleg met leverancier 3M daarom gekozen voor gegoten, zelfklevend vinyl. Dat is topkwaliteit folie en we kregen er goede garantie op.” Natuurlijk zijn de cabines goed voorbehandeld, maar ook aan de nabewerking is veel aandacht besteed zegt Trimbos: “Na de montage hebben we de randen bijvoorbeeld dichtgesealed, om te voorkomen dat mensen het gaan lostrekken.” 

Het artwork voor de spectaculaire onderwaterwereld is aangeleverd door de architect; Blomsma heeft de folie vervolgens geprint. “We hebben alles precies op maat ontworpen,” legt Van Oorschot uit. “We hebben de foto’s bewerkt en een eigen fantasiewereld gecreëerd.” Blomsma had vooraf alles nauwkeurig ingemeten. Trimbos: “Op alle wanddelen en deurtjes kwamen aparte stickers. We hebben daarover dus goed overleg gehad.” De montage zelf verliep vlekkeloos: “Het ging natuurlijk om een groot oppervlak, dus onze monteurs moesten zich goed blijven concentreren. Het laatste deurtje moet er natuurlijk net zo mooi opzitten als het eerste!” 

Het resultaat is prachtig en bezoekers reageren enthousiast op de onderwaterwereld: “De kleedruimtes hebben een leuke uitstraling en je merkt dat het aanspreekt. Mensen reageren er positief op, ook bijvoorbeeld tijdens rondleidingen!” aldus René den Hertog. 

Overige gerealiseerde projecten